D’a on ei ?
Entiòth miei deth sègle XXau, enas vaths de hauta Bigòrra. Aths sègles XIXau e XVIIIau, era sua preséncia, acompanhada deth tamborin, qu’ei atestada en un airau mes vaste, enas vaths de Campan, d’Aura e entiò Aran, e de cap ath nòrd, enas Baronias e en Manhoac.
Quin ei aqueth gatge ?
Flaüta a bèc, de qui eth bisèth ei parciaument constituït d’ua lama de metal. Era fòrma generau, virada en ua sola pèça de boish, qu’ei rectilinha, leugerament huserada cap ath baish. Qu’ei horadada sus eth dessús de dus traucs de jòc alinhats, entath dit indici a eth dit deth miei, e ath darrèr d’un trauc tath poce. Eths horats que son alonhats deth bèc entà un mélhor desvolopament deths armonics, essenciaus ath jòc dera flaüta. Dus anèths virats, ath estrem inferior, que permetan ua bona tenguda peth dit deth anèth e eth dit-petit. Era auta man que tierà era lata tà pampar eras còrdas deth tamborin portat entre eth braç de qui tié era flaüta e eth piètz.
Era sua origina ?
En aquesta fòrma, era flaüta a tres traucs que pòt vier deth deth sègle XVIau o XVIIau, mès ara origina deras flaütas a ua man qu’ei plan mes anciana e hèra largament difusa. Era particularitat deth ensemble Gasconha, Bascoat e Haut Aragon qu’ei d’acompanhar era flaüta d’ua citara a còrdas trucadas peth madeish musicaire, que non pas d’un tambor coma pertot alhurs.
Us e costumas ?
Eth cople indisociable flaüta-tamborin qu’ei era formacion era mes prestigiosa dera tradicion gascona. Aqueth cople qu’auriscó eth desplacements e cortègis deths princes de Biarn e Navarra, deths intendents dera generalitat de Gasconha, tots eths consuls deras vilas s’estacavan aquestes musicaires. Mes recentament, ens passacarrèras e eths bals de vilatges era preséncia deth cople flaüta-tamborin que pòrta era solemnitat e eth caractèr d’excepcion dera hèsta.
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Aire de jeu
Jusqu’au milieu du XXe siècle, dans les vallées de haute Bigorre. Aux XVIIIe et XIXe siècles, sa présence, accompagnée du « tamborin », est attestée dans une aire plus vaste, dans les vallées de Campan, d’Aure et jusqu’en Aran, et vers le nord, dans les Baronnies et le Magnoac.
Description de l’instrument
Flûte à bec, dont le biseau est partiellement constitué d’une lame de métal. La forme générale, tournée dans une seule pièce de buis, est rectiligne, légèrement fuselée vers le bas. Elle est percée sur le dessus de deux trous de jeu alignés, pour l’index et le majeur, et à l’arrière d’un trou pour le pouce. Les trous sont éloignés du bec pour le meilleur développement des harmoniques, essentiels au jeu de la flûte. Deux bagues tournées, à l’extrémité inférieure, permettent une bonne tenue par l’annulaire et l’auriculaire. L’autre main tiendra la baguette pour frapper les cordes du « tamborin » porté entre le bras qui tient la flûte et le torse.
Origine
Dans cette forme, la flûte à trois trous peut remonter au XVIe ou au XVIIe siècle, mais l’origine des flûtes à une main est bien plus ancienne et très largement diffuse. La particularité de l’ensemble Gascogne, Pays Basque et Haut Aragon est d’accompagner la flûte par une cithare à cordes frappées par le même musicien, au lieu d’un tambour comme partout ailleurs.
Rôle social
Le couple indissociable flûte-tamborin est la formation la plus prestigieuse de la tradition gasconne. Ce couple a ouvert les déplacements et cortèges des princes de Béarn et de Navarre, des intendants de la généralité de Gascogne, tous les consuls des villes s’attachaient ces musiciens. Plus récemment, dans les passe-rues et les bals de villages, la présence du couple flûte-tamborin apporte la solennité et le caractère d’exception de la fête.
La fabrication de cet instrument est actuellement en cours d’étude.